Atelier

Elke werkdag in het atelier begint met het breken van een ei. Met deze handeling start ik de voorbereidingen voor het samenstellen van mijn eitempera-verf. Het eigeel vormt het bindmiddel. Eitempera is een emulsieverf waarbij het eigeel als emulgator dient. Pure pigmenten worden met eigeel vermengd waarna een verf ontstaat waarbij men nog zowel olie als water kan toevoegen. Het eigeel verbindt deze elementen tot een homogene vloeistof. Kenmerkend voor de verf is de combinatie van een mat, fluweelachtig oppervlak enerzijds en de kraakheldere weergave van kleur anderzijds. Het karakter van eitempera doet enigszins denken aan fresco. Tijdens mijn opleiding ben ik in 1988 met deze techniek gaan experimenten. Ik ben er nooit meer mee opgehouden. De ambachtelijke aspecten van het schilderen zijn me dierbaar en mijn werkwijze is nauw verweven met de inhoudelijke aspecten van mijn schilderijen.

Eitempera wordt al sinds de klassieke oudheid gebruikt en was tot de uitvinding van olieverf de belangrijkste techniek waarin schilders werkten. De werkwijze die ik hanteer wijkt echter sterk af van de nauwgezette en repeterende manier van schilderen met arcerende lijntjes die men meestal hanteerde. Na een opzet van de compositie in houtskool op het doek werk ik in de eerste lagen vooral met grote kwasten waarbij ik in globale vlekken de eerste verflagen schilder. Het doek ligt dan meestal plat op de vloer van het atelier. Pas na deze bijna abstracte onderlagen bouw ik de figuratieve structuur van het schilderij op. De vlekken van de eerste lagen blijven een rol spelen in de beeldopbouw. Ik wil dat mijn schilderijen niet fotografisch realistisch zijn. Het subtiele spel tussen illusionisme en figuratie enerzijds en het materiële schilderkunstige, de zichtbare opbouw en huid van het beeld anderzijds, vind ik belangrijk.

Voor ik aan het proces van schilderen begin is er al veel voorwerk verricht. Foto’s die ik tijdens mijn werkreizen maak vormen de basis voor elk schilderij. In kleine schetsen met fijnschrijver (een soort van notitietekeningen in lijn) combineer ik elementen van verschillende foto’s die ik in een nieuwe compositie verwerk. Deze schetsen bepalen de opzet van het schilderij en ook mijn keuze voor de grootte van het doek. De compositie is in het ontwerp bepaald, maar het eindbeeld, het resultaat, dient zich pas tergend laat in het proces van het schilderen aan. Het is bij elk schilderij opnieuw spannend of het gaat werken. Het schilderen is een proces van opbouwen en weer weghalen, soms ingrepen plegen die afwijken van het oorspronkelijke ontwerp, het is telkens alles of niets. Het eindbeeld herken ik als het er is. Dat moment is euforisch, het verrast altijd en roept verwondering op.

U kunt altijd een afspraak maken voor een werkbezichtiging in het atelier. Ook is het mogelijk om met een groep tot maximaal 25 personen op atelierbezoek te komen.

Per e-mail of telefoon kunt u contact opnemen voor meer informatie.